T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
AĞRI / DOĞUBAYAZIT - Atatürk Ortaokulu

ZAMAN YÖNETİMİ

Zaman Yönetimi Nedir?

Zaman yönetimi her saati, dakikayı hatta her saniyeyi verimli kullanma amacıyla zamanı ve yapılması gereken işleri planlı şekilde yönetmektir. Zaman yönetimin faydaları sınırsızdır. Zaman yönetiminin kazanımını şöyle özetleyebiliriz: Başarı.

Zaman Yönetiminin Önemi Nedir?

Zaman yönetimi “yapamam” değil “yaparım” diyebilmeyi sağlar ve daha çok çalışmanın daha verimli çalışmanın önemine işaret eder. Meslek hayatında başarı ve günlük hayatta daha motive olma gibi faydalarının yanı sıra kişinin çevresi için de fayda sağlar. İş ve özel yaşam arasında dengenin koşulu zaman yönetimi yapabilmektir.

Kişisel Zaman Yönetimi Nedir?

Kişinin yapılacak işler planlaması yapması, işlerin amacını belirlemesini kişisel zaman yönetimi olarak tanımlayabiliriz. Kişi bu planlama sayesinde daha kaliteli işler yapması, daha verimli olması mümkündür. Bu da az stres, daha fazla enerji ve yüksek disiplin olarak geri döner.

Zaman Nasıl Verimli Kullanılır?

Zamanı verimli kullanmak için öncelikle her iş için zaman bulmanın mümkün olmayabileceğini kavramak gerekir. Zaman yönetiminde can alıcı nokta acil ve önemli ayrımını yapabilmektir. Bir işin önemli olduğuna karar vermek için şu soruya yanıt bulmak gerekir: İşin sonunda amaca ulaşılacak mı? Bu noktada şu zaman yönetimi tablosu faydalı olacaktır.

 AcilAcil Değil
Önemli Kriz, çözüm bekleyen sorunlar, süreli projeler, toplantı, hazırlık Hazırlık, önlem, değer belirleme, planlama, ilişki kurma, kendini yenileme, güçlendirme
Önemli değil Amaçsız telefon konuşmaları, ziyaret, e-posta- rapor, hemen yapılması gereken işler, popüler etkinlikler Bazı telefon konuşmaları, zamanı boşa harcayan işler, kaçış etkinlikleri, ilgisiz yazışma, aşırı TV izleme

Zaman yönetiminde süreç adım adım şöyle ilerler:

  • İhtiyaçların tanımlanması
  • İhtiyaçlarının amacının belirlenmesi
  • İşeri acil, acil ama önemsiz, acil değil şeklinde öncelik bakımından sıralamak (acil önemli tablosu gibi)
  • Görevleri zamana uygun hale getirmek

Zamanı verimli kullanıp doğru yönetmek için söz konusu tekniklerin yanı sıra şunları yapmak da fayda sağlar:

  • Etkili not tutmak
  • Hayır diyebilmek
  • Hızlı okuma ve anlama teknikleri kullanmak
  • Stresi kontrol altında tutmak
  • Aceleci olmamak
  • İşi bitirmek için aceleci olmamak
  • Hem acil olmayan işler hem de acil işler için son tarihi not alarak bu tarihe göre hareket etmek
  • Mola zamanını planlama ve çok uzun bir moda yerine planlı mola verme
  • Aşırı bilgi almama
  • Güne erken başlama
  • Daha çok iş üstlenmekten kaçınma
  • Fomo (günceli kaçırma korkusuyla haberleri takip etmek için fazla zaman ayırma) konusunda dikkatli olma)
  • Sosyal medyayı gereksiz kullanmama

Zaman Yönetimi Tuzakları Nelerdir?

Zaman yönetimin en önemli kurallarından biri zaman tuzaklarına karşı dikkatli olmaktır. Zaman tuzağı ifadesini kullandığımız durumlar zamanı doğru ve verimli kullanmanın önünde engeldir. Bu tuzaklar şunlardır:

  • Çok önemli olmayan ziyaretçiler
  • Amacı olmayan toplantılar
  • Kötü iletişim
  • Astların işleri yapabilecek düzeyde bilgi ve beceriye sahip olmaması
  • Astlara sorumluluk vermekten kaçınmak
  • Düzensiz çalışmak
  • Bilgi kaynağının güvenli olmamasından kaynaklanan yanlış bilgi
  • Gereksiz telefon görüşmeleri
  • Disiplinsizlik
  • İyi bir dinleyici olmamak

Zaman Yönetimi Tuzakları Nelerdir?

Zaman yönetimin en önemli kurallarından biri zaman tuzaklarına karşı dikkatli olmaktır. Zaman tuzağı ifadesini kullandığımız durumlar zamanı doğru ve verimli kullanmanın önünde engeldir. Bu tuzaklar şunlardır:

  • Çok önemli olmayan ziyaretçiler
  • Amacı olmayan toplantılar
  • Kötü iletişim
  • Astların işleri yapabilecek düzeyde bilgi ve beceriye sahip olmaması
  • Astlara sorumluluk vermekten kaçınmak
  • Düzensiz çalışmak
  • Bilgi kaynağının güvenli olmamasından kaynaklanan yanlış bilgi
  • Gereksiz telefon görüşmeleri
  • Disiplinsizlik
  • İyi bir dinleyici olmamak

Söz konusu teknikleri de kullanarak bahsettiğimiz zaman yönetimi tuzakları konusunda dikkatli olmak akademik hayatta, iş hayatında ve sosyal hayatta başarılı olmayı sağlar. Dengeli, disiplinli, düzenli yaşamak ve daha üretken olmak için bu tuzaklara karşı dikkatli olmak kritik önem taşır.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 07.11.2023 - Güncelleme: 07.11.2023 12:58 - Görüntülenme: 134
  Beğen | 2  kişi beğendi